ساناز صابر مقدم رودسری؛ دکتر بهروز عزبدفتری؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی ...
بیشتر
یک موضوع بحث برانگیز در آموزش زبان این است که تا چه حد درگیر کردن زبان آموزان در فرآیند یادگیری ممکن است جنبه های مختلف نوشتن زبان آموزان را افزایش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از روبریک های ارزشیابی به عنوان ابزارهای خودارزیابی بر ویژگی های نوشتاری زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی انجام شد. پژوهش حاضر تأثیر تعاملی خودارزیابی مبتنی بر معیارها و نوع تکلیف را بر صحت دستوری، منابع واژگانی و انسجام بررسی کرد. شرکتکنندگان شامل 60 زبانآموز پیشرفته زبان انگلیسی بودند که در دو گروه آزمایشی (هر کدام 30 زبانآموز مرد و زن) توزیع شدند. ابزارها دو تکلیف نوشتاری پیشآزمون و پسآزمون بودند که بر اساس روبریکهای IDP ارزیابی منابع واژگانی، پاسخ تکلیف، دامنه و صحت دستوری و انسجام ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنکووای دو طرفه استفاده شد. یافتهها نشان داد که نوشتار دقیقتر و منسجمتر گروه خودارزیابی با معیارها در مقایسه با گروه معلم-ارزیابی بدون تفاوت معنادار در منابع واژگانی. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که شرکت کنندگان در انجام وظایف مشترک به طور قابل توجهی بهتر از وظایف مستقل عمل کردند. با این حال، انواع تکلیف و ارزیابی هیچ اثر تعاملی قابل توجهی بر ویژگیهای نوشتاری مورد نظر ندارند. یافتهها بر مزایای عملی خودارزیابی مبتنی بر معیارها و وظایف مشترک در ارتقای صحت دستوری و انسجام نوشتاری زبانآموزان پیشرفته زبان انگلیسی تأکید میکنند. پیامدها مورد بحث قرار خواهند گرفت.
سپیده رفیعی سخایی؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
امروزه همگان پذیرفته اند که دستور زبان آنقدر مهم است که نباید نادیده انگاشته شود. افعال مجهول انگلیسی میتواند به عنوان یک بخش گرامری دشوار برای زبانآموزان ایرانی به حساب آید. این مطالعه با هدف بررسی تطبیقی و تجربی تاثیر آموزش صریح، تکنیک درونداد ارتقا یافته و رویکرد اکتشفافی هدایت شده بر تولید افعال مجهول بین ...
بیشتر
امروزه همگان پذیرفته اند که دستور زبان آنقدر مهم است که نباید نادیده انگاشته شود. افعال مجهول انگلیسی میتواند به عنوان یک بخش گرامری دشوار برای زبانآموزان ایرانی به حساب آید. این مطالعه با هدف بررسی تطبیقی و تجربی تاثیر آموزش صریح، تکنیک درونداد ارتقا یافته و رویکرد اکتشفافی هدایت شده بر تولید افعال مجهول بین زبانآموزان ایرانی انجام شد و به دنبال تعیین اثربخشی فردی این روشها و شناسایی کارآمدترین آنها بود. بدین منظور 70 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز انتخاب و به سه گروه IET (N = 25)، GDA (N = 22) و EIM (N = 23) تقسیم شدند. داده های تحقیق بر اساس سه فعالیت کامپیوتری طراحی شده توسط محقق به دست آمد. پیش آزمون و پس آزمون برای استخراج اطلاعات در مورد تولید افعال مجهول در سه گروه استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هر دو روش آموزشی درونداد ارتقا یافته و رویکرد اکتشفافی هدایت شده تأثیر معناداری بر تولید افعال مجهول داشتند. با این حال، آموزش صریح تاثیر معناداری بر تولید افعال مجهول نداشت. در این میان، رویکرد اکتشفافی هدایت شده به عنوان کارآمدترین تکنیک تدریس در مقایسه با سایر روش ها شناخته شد. این مطالعه پیامدهای مهمی برای معلمان، دانش آموزان و طراحان برنامه درسی دارد.
سارا صالح پور؛ دکتر بیوک بهنام؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
برای غلبه بر موانعی که بازیابی واژهگان تولیدی بر سر راه معلمان زبان انگلیسی قرار میدهد، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از فعالیت های تعاملی چرخه ورودی-خروجی بر افزایش توانایی به یادسپاری واژگان انگلیسی میپردازد. برای این منظور، 49 معلم کار آموز ایرانی برای شرکت در یک مطالعه شبهآزمون پیش آزمون-پس آزمون-پس آزمون تاخیری انتخاب ...
بیشتر
برای غلبه بر موانعی که بازیابی واژهگان تولیدی بر سر راه معلمان زبان انگلیسی قرار میدهد، مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از فعالیت های تعاملی چرخه ورودی-خروجی بر افزایش توانایی به یادسپاری واژگان انگلیسی میپردازد. برای این منظور، 49 معلم کار آموز ایرانی برای شرکت در یک مطالعه شبهآزمون پیش آزمون-پس آزمون-پس آزمون تاخیری انتخاب شدند. پس از قرار گرفتن در سه گروه مقایسه ای، شرکت کنندگان توسط متون ادبی یکسان تحت سه نوع آموزش تعاملی (انفرادی، همکاری بین معلم و شاگرد، همکاری گروهی شاگردان و معلم) و دو نوع پردازش ورودی-خروجی (متقابل-غیرمتقابل) قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق نشان داد که دو گروهی که تحت آموزش تعاملی ادبیات محور (همکاری بین معلم و شاگرد، همکاری گروهی شاگردان و معلم) مبتنی بر چرخه متقابل ورودی-خروجی قرار گرفتند در مقایسه با گروهی که در معرض فعالیت های ادبیات محور انفرادی مبتنی بر چرخه غیر متقابل ورودی-خروجی قرار گرفتند سطح بالاتری از به یادسپاری واژهگان را نشان دادند. علاوه بر این، نتایج نشان دهنده این است که همکاری گروهی بین شاگردان و معلم، در مقایسه با همکاری شاگرد و معلم در به یادسپاری واژگان روش موثرتری به شمار می آید. یافته ها نیاز به گنجاندن فعالیت های تعاملی ادبیات محور مبتنی بر چرخه ورودی-خروجی را در برنامه درسی تربیت معلمان زبان انگلیسی تایید کرد.
صابر خوئی اسکوئی؛ دکتر سعیده آهنگری؛ دکتر زهره سیفوری
چکیده
افراد بسیاری قادر نیستند مسئولیتهایی که برعهده آنها گذاشته شده را در موعد مقرر انجام دهند یا حداقل آن را در لحظهی آخر فرجه تعیین شده انجام می دهند. آنچه اصطلاحاً تعلل نامیده میشود، در انجام فعالیتهای آکادمیک معمولا پدیدهای ناامید کننده محسوب میشود که اکثرا منجر به نتایج ناخوشایندی میگردد. با وجود این، برخی از دانشجویان ...
بیشتر
افراد بسیاری قادر نیستند مسئولیتهایی که برعهده آنها گذاشته شده را در موعد مقرر انجام دهند یا حداقل آن را در لحظهی آخر فرجه تعیین شده انجام می دهند. آنچه اصطلاحاً تعلل نامیده میشود، در انجام فعالیتهای آکادمیک معمولا پدیدهای ناامید کننده محسوب میشود که اکثرا منجر به نتایج ناخوشایندی میگردد. با وجود این، برخی از دانشجویان معتقدند که انجام فعالیتها در آستانهی اتمام فرجه، نتایج بهتری را در بر دارد. محققان در مطالعهی حاضر با تمرکز بر زبان آموزان انگلیسی و استفاده از روش تئوری داده بنیاد کلاسیک به بررسی این مساله پرداختند که آیا تعلل همیشه تاثیر مخربی بر عملکرد و رفتار زبان آموزان دارد یا اینکه میتواند به عنوان راهکاری برای کسب نتایج بهتر استفاده گردد. برای انجام این کار، آنها با 43 زبان آموز در سطوح متوسط تا پیشرفته و دارای سابقهی تعلل مصاحبه کرده و با استفاده از روش مقایسهی مداوم، اطلاعات جمعآوری شده را طی سه مرحله کدگذاری (باز، انتخابی و تئوریک) تحلیل نمودند. نتایج نشانگر این بود که اگرچه اکثر مصاحبه شوندگان نتایج مخرب تعلل بر یادگیری زبان را نفی ننمودند، تعدادی از آنها به نتایج سازندهی آن در یادگیری اشاره کردند. همچنین برخی راهکارها برای تعدیل تاثیرات مخرب تعلل و حتی تبدیل آنها به نتایج سازنده از بین اطلاعات جمعآوری شده ظاهر گردید. بدین ترتیب، تحقیق حاضر به ساخت تئوری داده بنیاد «تعلل در یادگیری زبان» منجر شد. تئوری مذکور دو زمینهی نتایج و راهکارها را پوشش میدهد و میتواند افق جدیدی را در برخورد با رفتار تاخیری زبانآموزان گشایش نماید.